۱۳۹۴ خرداد ۲۶, سه‌شنبه

منصور آروند كُشتي گير و زنداني سياسي كُرد اعدام شد


منصور آروند زندانی سیاسی کُرد و از كشتي گيران و مربيان ورزش شهر مهاباد که مدتی پیش از زندان مهاباد به زندان میاندوآب منتقل شده بود، صبح دیروز، سحرگاه دیروز یکشنبه ۲۴  خردادماه در این زندان اعدام شد.
منصور آروند در روز پنج‌شنبه ١٧ اردیبهشت‌ ۱۳۹۴، از سوی مأموران وزارت اطلاعات از زندان مرکزی مهاباد به زندان میاندوآب منتقل شد. 
یکی از اعضای خانواده این زندانی سیاسی ضمن تأیید این خبر به کانون مدافعان حقوق بشر کردستان گفت: «امروز از زندان میاندوآب تماس گرفته‌اند و پس از مراجعه خانواده‌ام، در زندان میاندوآب به آنها اعلام شده که او صبح دیروز اعدام شده است.»
منصور آروند  ۲۴ خرداد ١٣٩٠ توسط مأموران امنیتی شهر مهاباد دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات مهاباد منتقل شده بود.
او سپس شهریور ۱۳۹۱ به اتهام محاربه با خدا و همکاری با  حزب دمكرات كردستان از سوی شعبه یکم بيدادگاه رژيم در مهاباد به اعدام محکوم شد.
آروند، آذر ۱۳۹۳ به زندان مهاباد منتقل شد و به طور شفاهی به این زندانی سیاسی چنین اطلاع داده شد که حکم اعدام او از سوی دیوان‌ عالی کشور نقض و با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شده است.
این درحالی است که فردی که نام‌اش منتشر نشده در این باره از زندان مهاباد به کانون مدافعان حقوق بشر کردستان گفته بود: «منصور قبلاً به هم‌بندهای خود گفته بود، وی شک دارد که حکم اعدام‌اش لغو شده باشد؛ زیرا هیچ‌گاه به‌طور رسمی و کتبی، حکمی مبنی بر لغو حکم اعدام‌اش دریافت نکرده است.»

دبيرخانه شوراي ملي مقاومت با صدور اطلاعيه يي اعلام كرد: مقاومت ايران اعدام جنايتكارانه زنداني سياسي كرد منصور آروند، 39ساله كشتي گير و مربي ورزش در زندان مياندوآب را به خانواده و دوستان او و به عموم مردم كردستان، به ويژه مردم مهاباد تسليت مي گويد و از عموم هموطنان به ويژه جوانان مي خواهد به اين اعدامهاي خودسرانه اعتراض كرده و به حمايت و همبستگي با خانواده اعدام شدگان و زندانيان سياسي بشتابند.
مقاومت ايران همچنين جامعه جهاني را به محكوميت قاطع روند فزاينده اعدامها به خصوص اعدام زندانيان سياسي فرا مي خواند. به جاي چشم فروبستن بر جنايتهاي اين رژيم به بهانه مذاكرات اتمي و «مدره كردن» ملاهاي جنايتكار، بايد پرونده سران رژيم ايران به خاطر جنايت عليه بشريت به شوراي امنيت ملل متحد ارجاع شود تا در مقابل عدالت قرار گيرند.
منصور آروند كه از ورزشكاران خوشنام مهاباد بود در خرداد 90 بازداشت و توسط بيدادگاههاي آخوندي و در حاليكه به او اجازه انتخاب وكيل هم نداده بودند، به اتهام «محاربه با خدا» و «تبليغ عليه نظام و عضويت در حزب دموکرات کردستان» به اعدام محكوم شد. او طي چهار سال حبس در زندانهاي مختلف از جمله اطلاعات مهاباد و زندان اوين تحت شديدترين شكنجه ها قرار گرفت و به همين خاطر از بيماريهاي مختلف ازجمله عفونت كليه رنج مي برد. وي در حالي اعدام شد كه ماهها پيش به وي ابلاغ شده بود كه حكم او به حبس ابد تخفيف يافته است.
منصور آروند از جمله زندانياني سياسي كرد بود كه از 29 آبان ماه 93 در زندان مركزي اروميه در اعتراض به تلاشهاي اطلاعات آخوندي براي انحلال بند زندانيان سياسي و همچنين انتقال زندانيان سياسي به بند مجرمان عادي و افزايش فشار عليه خانواده هاي زندانيان دست به اعتصاب غذا زدند. اين اعتصاب غذا بيش از يكماه به طول انجاميد.