۱۳۹۰ بهمن ۴, سه‌شنبه

رسالت روشنفكر از نگاه شاملو


ﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮﻱ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻭﺟﺪﺍﻧﻲ ﺧﻮﺩ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﺪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﭘﻴﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻦ ﺧﻮﺩ ﺑﻤﺎﻟﺪ. ﻭ ﺷﻬﺎﺩﺕ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻛﻪ ﺗﻠﺦ ﺍﺳﺖ. ﺗﻠﺦ ﺍﺳﺖ ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﺍﻧﻬﺎﻱ ﺷﺎﻩ ﺑﻪ ﻛﺎﻡ ﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﻴﺮﺩ ﻛﻪ ﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮ ﺑﻪ ﻧﺠﺎﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺟﺎﻥ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺗﻠﺨﻲ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺍﺯ ﺯﻗﻮﻡ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺬﺭﺩ.
ﺳﻮﺭﺧﻮﺭﺍﻥ ﻗﺪﻳﻤﻲ ﺳﺮﻧﮕﻮﻥ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﺧﻮﺭﺍﻥ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﻱ ﺟﺎﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ فﺎﺷﻴﺴﻤﻲ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻓﺎﺷﻴﺴﻢ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻗﺎﻟﺒﺶ ﻳﻜﻲ ﺍﺳﺖ. ﺷﻜﻠﺶ ﻳﻜﻲ ﺍﺳﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﺵ ﻳﻜﻲ ﺍﺳﺖ، ﭼﻤﺎﻕ ﻭ ﺗﭙﺎﻧﭽﻪ ﻭ ﺯﻧﺪﺍﻧﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻓﻘﻂ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺶ ﻓﺮﻕ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﻠﻄﺎﻥ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﻣﻲ ﻛﺸﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺷﻴﻌﻪ ﺍﺳﺖ ، ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﻩ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﺸﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺳﻨﻲ ﺍﺳﺖ، ﺯﻣﺎﻥ ﻧﺎﺻﺮﺍﻟﺪﻳﻦ ﺷﺎﻩ ﻣﻲ ﻛﺸﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﺑﻲ ﺍﺳﺖ ، ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﻲ ﺷﺎﻩ ﻣﻲ ﻛﺸﺘﻨﺪ
ﻛﻪ ﻣﺸﺮﻭﻃﻪ ﺍﺳﺖ ، ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺿﺎ ﺧﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﺸﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﻣﺸﺮﻭﻃﻪ ﺍﺳﺖ ، ﺯﻣﺎﻥ ﻛﺮﻩ ﺍﺵ ﻣﻲ ﻛﺸﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺮﺍﺑﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺗﻮ ﺩﻫﻨﺶ ﻣﻲ ﺯﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﻨﺎﻓﻖ ﺍﺳﺖ ﻭ
ﻓﺮﺩﺍ ﻭﺍﺭﻭﻧﻪ ﺑﺮﺧﺮﺵ ﻣﻲ ﻧﺸﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺷﻤﻊ ﺁﺟﻴﻨﺶ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻻﻣﺬﻫﺐ ﺍﺳﺖ.
ﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮﺍﻥ ﺍﺻﻴﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻛﻪ ﻧﻪ ﻓﺮﻳﺐ ﺯﺭﻕ ﻭ ﺑﺮﻕ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺭﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﻣﺮﻋﻮﺏ ﻫﺎﺭﺕ ﻭ
ﭘﻮﺭﺗﻬﺎﻱ ﻗﺪﺭﺕ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﻴﻨﺸﻲ ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻨﻲ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺭﺍ ﺧﻮﺏ ﻣﻲ ﺷﻨﺎﺳﻨﺪ ﻛﻪ ﺣﺎﻝ ﻭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ﺩﺭﻙ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻲﭘﻴﺸﮕﻮﻳﺎﻧﻲ ﺭﺍﺳﺖ ﮔﻔﺘﺎﺭﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﻼﻣﻲ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ... ﺍﮔﺮ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﻫﻨﺮ ﻫﻮﺍﻱ ﺗﻨﻔﺴﻲ ﻫﺮﻓﺮﺩ،
ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺟﻨﺒﺸﻲ ﺍﺳﺖ، ﻧﮕﺎﻫﺸﺎﻥ ﺩﻭﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﺗﻘﺪﻳﺮ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ. ﺷﺎﻣﻠﻮ، ﺷﺎﻋﺮ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﻣﺎ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺖ ﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩ. ﺍﺯ ﻫﻤﻴﻦ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺍﺭﺗﺠﺎﻉ ﻫﺎﺭ ﻣﺬﻫﺒﻲ ﺣﺎﻛﻢﺷﺪﻩ ﺭﺍﺑﺸﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﻓﺮﻳﺐ ﺻﺒﺢ ﻛﺎﺫﺑﺶ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺭﺩ ﺷﺎﺩﺭﻭﺍﻥ ﺷﺎﻣﻠﻮ ﺩﺭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻭ ﺷﻌﺮﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪﺧﻄﺮ ﻭ ﺗﻬﺪﻳﺪﺍﺕ ﻭ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﻫﺎﻱ ﺍﺭﺗﺠﺎﻉ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻣﻲﺩﺍﺩ ﻭ ﻭﻇﻴﻔﺔ ﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮﺍﻥ ﺍﺻﻴﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ ﻣﻲﻛﺮﺩ.ﺍﺯﺟﻤﻠﺔﺍﻳﻦﻫﺸﺪﺍﺭﻫﺎ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻳﻲﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﺭﺩﻳﺒﻬﺸﺖ ﺳﺎﻝ ٥٨ ﻳﻌﻨﻲ ﺗﻨﻬﺎ ﺳﻪ ﻣﺎﻩ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ ﺁﺧﻮﻧﺪﻫﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺠﻠﺔ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻣﺼﻮﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻳﺎﻡ ﺑﻪﭼﺎﭖ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪﻱ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻗﺴﻤﺘﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩﺍﻳﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﻣﻲﺧﻮﺍﻧﻴﺪ:
ﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻣﺠﻤﻊ ﻭ ﻣﺤﻔﻞ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ، ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺷﺎﻩ ﻭﻇﻴﻔﺔ ﻣﺸﺨﺺ ﻭ ﻣﻌﻠﻮﻣﻲ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺑﻪﺍﻳﻦ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺑﻪﺩﺭﺳﺘﻲ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻳﺎ ﻧﻪ، ﻛﺎﺭﻱ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ ﺍﻣﺎ ﺣﺎﻻ
ﭼﻪ ﻭﻇﻴﻔﻪﻳﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ؟
ﺷﺎﻣﻠﻮ:ﻭﻇﻴﻔﺔﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮﺍﻥﻭﻇﻴﻔﻪﻳﻲﺩﺷﻮﺍﺭﻭﻏﻢﺍﻧﮕﻴﺰﺍﺳﺖ. ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺧﺮﺩ ﻭ ﻣﻨﻄﻖ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﭘﻴﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ، ﺩﺭ ﻫﻢ ﺷﻜﺴﺘﻦ ﻭﻣﺪﻓﻮﻥ ﺷﺪﻥ
ﺯﻳﺮﺁﻭﺍﺭﺳﻨﮓﻭﺳﻘﻂ ﻫﻤﻴﻦﺭﺍﻩﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱﺧﻮﺩ ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺑﭙﺬﻳﺮﻧﺪ. ﻭ ﻫﺮﭼﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺩﺭﺟﻬﻞ ﻭ ﺗﻌﺼﺐ ﻓﺮﻭ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﭼﻨﻴﻦ ﺳﺮﻧﻮﺷﺘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮﺍﻧﺶ ﻣﺤﺘﻮﻡﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻧﻪ
ﻓﻘﻂ ﺗﻮﺩﺓ ﻣﺘﻌﺼﺐ ﺑﻪﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮ ﺑﻪﭼﺸﻢ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻲﻛﻨﺪ، ﺍﻧﮕﻠﻬﺎﻱ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﻴﺰﻛﻪﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪﻣﻨﺎﻓﻊﻓﺮﺩﻱﺧﻮﺩ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺑﻪ ﺟﻬﻞ ﻭ ﺗﻌﺼﺐ ﺗﻮﺩﻩ ﺩﺍﻣﻦ ﻣﻲﺯﻧﻨﺪ. ﺑﻪ ﺁﺗﺶ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺗﻮﺩﻩ ﺑﺎ ﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮﺍﻥ ﺟﻬﺖﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪﻭ ﺍﻳﻦ«ﺑﺪﮔﻤﺎﻧﻲ ﺑﺎﻟﻘﻮﻩ» ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺗﻲ ﻓﺎﺷﻴﺴﺘﻲ ﻭ ﻣﻬﺎﺟﻢ ﻭ ﻛﻮﺭ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺧﻮﺩ ﺷﻜﻞﻣﻲﺑﺨﺸﻨﺪ ﻣﺮ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺗﻲ ﻓﺎﺷﻴﺴﺘﻲ ﻭ ﻣﻬﺎﺟﻢ ﻭ ﻛﻮﺭ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺧﻮﺩ ﺷﻜﻞﻣﻲﺑﺨﺸﻨﺪ.
ﺑﻪ ﻧﺎﻛﺴﺎﻧﻲ ﻧﻈﻴﺮ ﻫﻴﺘﻠﺮ ﻭ ﻣﻮﺳﻮﻟﻴﻨﻲ ﻭ ﻓﺮﺍﻧﻜﻮ ﻭ ﺳﺎﻻﺯﺍﺭ ﻭ ﺗﺮﻭﺧﻴﻠﻮ ﻳﺎ ﺭﺿﺎ ﺧﺎﻥ ﻭ ﺗﺨﻢ ﻭ ﺗﺮﻛﻪ ﺍﺵ، ﺟﺰ ﺟﻬﻞ ﻭ ﺗﻌﺼﺐ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺍﻣﻜﺎﻥﻣﻲﺩﻫﺪﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺨﺖ ﻗﺪﺭﺕ ﺗﻜﻴﻪﻛﻨﻨﺪ.
ﺗﻮﺩﺓ ﻧﺎﺁﮔﺎﻫﻲ ﻛﻪ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻧﻤﻲﺩﻫﺪ ﻭ ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ ﺍﺯ ﭘﺎﻳﮕﺎﻩﺗﻌﺼﺐﻗﻀﺎﻭﺕ ﻣﻲﻛﻨﺪﻣﻌﻤﻮﻻًﺩﺭﺳﺖ ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻲ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻣﻲﻭﺭﺯﺩ ﻛﻪ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﻨﺪﺓ ﺍﻭﺳﺖ. ﻭ ﻻﺟﺮﻡ
ﭘﺎﻳﻪﻫﺎﻱ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﻧﻔﻮﺫ ﺣﺮﺍﻣﺰﺍﺩﮔﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﻣﻲﺑﺨﺸﺪ ﻛﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺧﻮﺭﺩﺓ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻣﺜﻞ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﺩﻩﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﻛﻮﺩﻙ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﺮﻧﮓ ﭘﺰﺷﻚ ﻭ ﭼﺎﻗﻮﻱ ﺟﺮﺍﺡ
ﻭﺣﺸﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻪﺧﻮﺩ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺮﮒ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﻋﺪﺕ ﻧﺠﺎﺕ ﺑﺨﺶ ﻃﺒﻴﺐ ﺗﺮﺟﻴﺢﻣﻲﺩﻫﺪ، ﺍﻣﺎﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ، ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺑﻴﻤﺎﺭ، ﻛﻮﺩﻙ ﻧﺤﻴﻔﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻏﻢ ﺗﻼﺷﻬﺎﻱ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖﺁﻣﻴﺰﺵ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺑﻪﻃﺒﻴﺐ ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ. ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻏﻮﻝ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ ﭘﺮ ﻧﻴﺮﻭﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﭼﻤﺎﻗﺶ ﻓﻜﺮ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻣﻴﻜﺮﻭﺏ ﻭﺣﺸﺘﻨﺎﻛﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺻﻔﺮﺍﻱ ﺗﻌﺼﺒﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﻣﻲﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﭼﻨﺎﻥ ﺧﺎﻡ ﺍﻧﺪﻳﺸﻲ ﻭ ﺟﻬﻠﻲ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻴﭻﻣﻨﻄﻘﻲ ﺭﺍ ﻧﻤﻲﭘﺬﻳﺮﺩ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﻛﻪ ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﺩﺭﺳﺖ ﺩﺭ ﭼﻨﻴﻦ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮ «ﻣﻲﺑﺎﻳﺪ» ﺑﻪ ﭘﺎﺧﻴﺰﺩ ﻭ ﺣﻀﻮﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻋﻼﻡ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺷﺮﺍﻳﻄﻲ
ﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮﻱ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪﺭﺳﺎﻟﺖ ﻭﺟﺪﺍﻧﻲ ﺧﻮﺩ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﺪ، ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﭘﻴﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﺑﻪﺗﻦ ﺧﻮﺩ ﺑﻤﺎﻟﺪ. ﻭ ﺷﻬﺎﺩﺕ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻛﻪ ﺗﻠﺦ ﺍﺳﺖ. ﺗﻠﺦ ﺍﺳﺖ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﺍﻧﻬﺎﻱ ﺷﺎﻩ ﺑﻪ ﻛﺎﻡ ﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮﻗﺮﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺩﺳﺖﻛﺴﺎﻧﻲ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﻴﺮﺩ ﻛﻪ ﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮ ﺑﻪ ﻧﺠﺎﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺟﺎﻥ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺗﻠﺨﻲ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺍﺯ ﺯﻗﻮﻡ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺬﺭﺩ. ﺩﻧﻴﺎﻱ ﻛﺸﺖ ﻭ ﻛﺸﺘﺎﺭ:
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﻧﺴﺎﻧﻴﺶ ﺗﻨﻬﺎ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻱ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻜﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺍﻣﺎ ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺗﻌﺼﺐ ﻭ ﺧﺎﻡﺍﻧﺪﻳﺸﻲ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺣﺎﻛﻢ ﺍﺳﺖ، ﺍﺧﺘﻨﺎﻕ ﺑﺮﺟﺎﻣﻌﻪ ﺣﺎﻛﻢ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺯ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺷﺪﻛﻪ«ﺗﻮ ﻧﻴﺰ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﺳﺨﻦ ﺑﮕﻮﻳﻲ ﺍﻣﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﺎﻳﺪ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺑﮕﻮﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻣﻲﭘﺴﻨﺪﻡ» ﻫﻴﭻ ﺳﺨﻦ ﺣﻘﻲ ﺑﺮﺯﺑﺎﻧﻬﺎ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺭﻓﺖ. ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﺯ ﭘﻮﻳﺎﻳﻲ ﺑﺎﺯ ﻣﻲﻣﺎﻧﺪ ﻣﻌﺘﻘﺪﺍﺕ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻬﻨﻪ ﻭ ﻣﺘﺤﺠﺮ ﻣﺒﺪﻝ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺩﺭ ﺑﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﺟﻬﻞ ﻭ ﺧﺎﻡ ﺍﻧﺪﻳﺸﻲ ﻓﺮﻭﻣﻲﺭﻭﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺭﺳﺎﻟﺘﻬﺎﻳﺶ ﺩﻭﺭﺗﺮ ﻭ ﺩﻭﺭﺗﺮ ﻣﻲ ﺍﻓﺘﺪ ﻭ ﻫﺮ ﺍﺯ ﭼﻨﺪﻱ ﺑﻪ ﺑﻦﺑﺴﺘﻬﺎﻱ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻛﺸﺖ ﻭ ﻛﺸﺘﺎﺭ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﺮﻣﻲﺍﻧﮕﻴﺰﺩ ﻭ ﺷﻮﺭﺵ ﻛﻮﺭ ﻭ ﺑﻲﻫﺪﻑ ﺗﺎﺯﻩﻳﻲ ﺑﻪﺭﺍﻩ ﻣﻲﺍﻧﺪﺍﺯﺩ ﻛﻪ ﻣﻴﻮﻩﭼﻴﻨﺎﻥ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﺳﻤﺶ ﺭﺍ «ﺍﻧﻘﻼﺏ» ﻣﻲﮔﺬﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ «ﻛﻮﺩﺗﺎ» ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺳﻮﺭﺧﻮﺭﺍﻥ ﻗﺪﻳﻤﻲ ﺳﺮﻧﮕﻮﻥ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﺧﻮﺭﺍﻥ ﺗﺎﺯﻩﻳﻲ ﺟﺎﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﻓﺎﺷﻴﺴﻤﻲ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻓﺎﺷﻴﺴﻢ ﺩﻳﮕﺮﻣﻲﺷﻮﺩ ﻛﻪﻗﺎﻟﺒﺶﻳﻜﻲ ﺍﺳﺖ.ﺷﻜﻠﺶﻳﻜﻲ ﺍﺳﺖ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﺵ ﻳﻜﻲ ﺍﺳﺖ، ﭼﻤﺎﻕ ﻭ ﺗﭙﺎﻧﭽﻪ ﻭ ﺯﻧﺪﺍﻧﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ،ﻓﻘﻂﺑﻬﺎﻧﻪﻫﺎﻳﺶﻓﺮﻕﻣﻲﻛﻨﺪ.ﺯﻣﺎﻥﺳﻠﻄﺎﻥﻣﺤﻤﻮﺩﻣﻲﻛﺸﺘﻨﺪﻛﻪ ﺷﻴﻌﻪ ﺍﺳﺖ، ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺎﻩ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﻣﻲﻛﺸﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺳﻨﻲ ﺍﺳﺖ، ﺯﻣﺎﻥ ﻧﺎﺻﺮﺍﻟﺪﻳﻦﺷﺎﻩ ﻣﻲ ﻛﺸﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﺑﻲ ﺍﺳﺖ، ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﻴﺸﺎﻩ
ﻣﻲﻛﺸﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺸﺮﻭﻃﻪ ﺍﺳﺖ، ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺿﺎﺧﺎﻥ ﻣﻲﻛﺸﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﻣﺸﺮﻭﻃﻪ ﺍﺳﺖ، ﺯﻣﺎﻥ ﻛﺮﻩ ﺍﺵ ﻣﻲﻛﺸﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺮﺍﺑﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺗﻮ ﺩﻫﻨﺶ ﻣﻲﺯﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﻨﺎﻓﻖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻓﺮﺩﺍ
ﻭﺍﺭﻭﻧﻪ ﺑﺮﺧﺮﺵﻣﻲﻧﺸﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺷﻤﻊ ﺁﺟﻴﻨﺶﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻻﻣﺬﻫﺐ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺍﺳﻢ ﻭ ﺍﺗﻬﺎﻣﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﻧﮕﻴﺮﻳﻢ ﭼﻴﺰﻳﺶ ﻋﻮﺽ ﻧﻤﻲﺷﻮﺩ. ﺗﻮ ﺁﻟﻤﺎﻥ ﻫﻴﺘﻠﺮﻱﻣﻲﻛﺸﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭ ﻳﻬﻮﺩﻳﻬﺎﺳﺖ، ﺣﺎﻻ ﺗﻮ ﺍﺳﺮﺍﻳﻴﻞ ﻣﻲﻛﺸﻨﺪ ﻛﻪ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭ ﻓﻠﺴﻄﻴﻨﻴﻬﺎﺳﺖ، ﻋﺮﺑﻬﺎ ﻣﻲﻛﺸﻨﺪ ﻛﻪ ﺟﺎﺳﻮﺱ ﺻﻬﻴﻮﻧﻴﺴﺘﻬﺎﺳﺖ، ﺻﻬﻴﻮﻧﻴﺴﺘﻬﺎﻣﻲﻛﺸﻨﺪ ﻛﻪ ﻓﺎﺷﻴﺴﺖ ﺍﺳﺖ. ﻓﺎﺷﻴﺴﺘﻬﺎ ﻣﻲﻛﺸﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﻤﻮﻧﻴﺴﺖ ﺍﺳﺖ، ﻛﻤﻮﻧﻴﺴﺘﻬﺎ ﻣﻴﻜﺸﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﺭﺷﻴﺴﺖ ﺍﺳﺖ، ﺭﻭﺳﻬﺎ ﻣﻲﻛﺸﻨﺪ ﻛﻪﭘﺪﺭ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺍﺯ ﭼﻴﻦ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﭼﻴﻨﻴﻬﺎ ﻣﻲﻛﺸﻨﺪ ﻛﻪ ﺣﺮﺍﻣﺰﺍﺩﻩ ﺳﻨﮓ ﺭﻭﺱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻴﻨﻪ ﻣﻲﺯﻧﺪ ﻭﻣﻲﻛﺸﻨﺪ ﻭ ﻣﻲﻛﺸﻨﺪ ﻭﻣﻲﻛﺸﻨﺪ؛ ﭼﻪﻗﺼﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺑﺸﺮﻳﺖ!
ﺍﻣﺎ ﻗﺮﺑﺎﻧﻲ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﺯﺍﺩﻩ، ﻫﻴﭻﻛﺠﺎ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﺔ ﺧﻮﺩﺵ ﻧﻴﺴﺖ. ﻫﻤﻪﺟﺎﺗﻨﻬﺎﺳﺖ، ﻫﻤﻪﺟﺎ ﺩﺭ ﺍﻗﻠﻴﺖﻣﺤﺾ ﺍﺳﺖ.
ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻬﺎﻥ ﻧﻮﻳﻲ ﻃﺮﺣﻲ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻛﺮﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺗﻌﺼﺐ ﻣﺠﺎﻟﻲ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻧﻤﻲ ﺩﻫﺪ؟ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﺩﺳﺘﻲ ﺑﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﻱ ﭘﻴﺶ ﺑﺮﺩ، ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﺗﻮ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺮﺍ ﻧﺠﺲ ﻣﻲﺷﻤﺮﻱ؟ ﭼﮕﻮﻧﻪﻣﻲﺗﻮﺍﻧﻢ ﻛﻨﺎﺭ ﺗﻮ ﺣﻘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﺎﺷﻢ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻮﻻ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﻣﻦ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻲ ﻭ ﺧﻮﻥ ﻣﺮﺍ ﺣﻼﻝ ﻣﻲ ﺷﻨﺎﺳﻲ؟ ﭼﮕﻮﻧﻪﻣﻲﺗﻮﺍﻧﻲﺩﺭﺣﻖﻭ ﻧﺎﺣﻖﺳﺨﻦﻣﻦﻋﺎﺩﻻﻧﻪﻗﻀﺎﻭﺕ ﻛﻨﻲ، ﺗﻮﻛﻪ ﭘﻴﺸﺎﭘﻴﺶﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻥﻛﻪﻣﻦ ﻟﺐ ﺑﻪﺳﺨﻦ ﺑﺎﺯﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻢﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺯﻧﺪﻗﻪﻣﺘﻬﻢ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻱ؟
ﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﺑﻴﮕﺎﻧﻪ ﻧﻈﺮ ﻧﻜﻨﺪ. ﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺑﺸﺮﻱ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻫﻬﺎﻱﻣﺬﻫﺒﻲ، ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻫﻬﺎﻱ ﻧﮋﺍﺩﻱ،
ﺑﻪﻣﺤﺪﻭﺩﻩﻫﺎﻱ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎﻳﻲ، ﺑﻪﻣﺮﺯﻫﺎﻱ ﻓﻜﺮﻱ ﻣﺘﻌﺼﺒﺎﻧﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻧﺸﻮﺩ ﻭ ﻋﻘﻞ ﻭ ﺧﺮﺩ (ﻛﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺩﺭ ﺍﻗﻠﻴﺖ ﺍﺳﺖ) ﻣﺤﻜﻮﻡ ﺁﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﺴﺒﺘﻬﺎﻱ ﺭﻳﺎﺿﻲ ﺗﺎﺑﻌﻴﺖ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﺸﺖ (ﻛﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﻳﻜﻲ ﺍﺳﺖ) ﺯﻳﺮ ﺳﻠﻄﺔ ﺧﻮﺩ ﺑﮕﻴﺮﺩ. ﺩﻭﺗﺎﺳﺖ)ﻣﻐﺰ ﺭﺍ (ﻛﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺍﮔﺮ ﺗﻌﺼﺐ ﻭﺭﺯﻳﺪﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪﺍﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻮﺟﻪ ﺑﺸﻤﺎﺭﻳﻢ، ﺩﺳﺖ ﻛﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻥﻗﺪﺭ ﺍﻧﺼﺎﻑ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﻪﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺗﻌﺼﺐﻭﺭﺯﻳﺪﻥ ﺑﻪﻣﻌﺘﻘﺪﺍﺗﺸﺎﻥ ﺣﻖ ﺑﺪﻫﻴﻢ. ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻣﻌﺘﻘﺪﺍﺗﺸﺎﻥ ﺭﺍﺑﻪﺻﻮﺭﺕ ﻣﻴﺮﺍﺛﻲ ﺍﺯ ﻧﺴﻠﻬﺎﻱ ﮔﺬﺷﺘﺔ ﺧﻮﻳﺶ ﺩﺭ ﺍﺷﻜﺎﻝ ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪﻱﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ «ﺗﺎﺑﻮ»ﻫﺎﻱ ﻣﻘﺪﺱ ﺗﺤﻮﻳﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪﺍﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺁﻥ ﻣﻌﺘﻘﺪﺍﺕ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻱ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪﺍﻧﺪ.
ﺍﻣﺎ ﺗﻌﺼﺐ ﻣﺴﺄﻟﻪﻳﻲ ﻳﻚ ﻃﺮﻓﻪ ﺍﺳﺖ. ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﻣﻌﺘﻘﺪﺍﺕ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻨﮓﻣﺤﻚ ﻧﻤﻲﺧﻮﺭﺩ ﺑﻠﻜﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﻌﺘﻘﺪﺍﺕﺩﻳﮕﺮﺍﻥﻭﻛﻮﺷﺶ ﺑﻪﺳﺮﻛﻮﺑﻲﻣﻌﺘﻘﺪﺍﺕﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ
ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻴﺄﺕ «ﺗﻌﺼﺐ» ﺷﻜﻞ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ. ﻭ ﺩﻗﻴﻘﴼ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺫﻳﻨﻔﻊ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻣﻌﻤﻮﻻًﻫﺮﺍﻧﺪﻳﺸﺔ ﺁﺯﺍﺩﻣﻨﺸﺎﻧﻪ ﻳﻲ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷﻮﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻔﻆ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺧﻮﺩ «ﺿﺪﻣﺬﻫﺒﻲ» ﻣﻌﺮﻓﻲﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﺩﺭﺳﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺷﺎﻩﻣﺨﻠﻮﻉ ﻧﻴﺰﻣﻲﻛﺮﺩ ﻭ ﺗﺎ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻟﺤﻈﺎﺕ ﺍﻓﻮﻝ ﻗﺪﺭﺗﺶ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻦ ﺗﻌﺼﺒﺎﺕ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﺿﺪ ﻣﺒﺎﺭﺯﺍﻥ ﺍﻧﻘﻼﺑﻲ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻧﻤﻲﺁﻣﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ «ﺍﺗﺤﺎﺩ ﺍﺭﺗﺠﺎﻉ ﺳﺮﺥ ﻭ ﺳﻴﺎﻩ»ﻣﻲﺧﻮﺍﻧﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﻭﻳﺮﺍﻧﮕﺮ ﺗﻌﺼﺐ ﻣﻄﻠﻖ
ﺁﮔﺎﻩ ﺑﻮﺩ.
ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺗﻌﺼﺐ ﻭﺭﺯﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲﺑﺎﻳﺪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻫﺮﻟﺤﻈﻪ ﺩﺭ ﻫﺮﮔﻮﺷﺔ ﺩﻧﻴﺎ، ﻧﮕﺮﺍﻥ ﻛﺸﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﻭﺳﻴﻊ ﻋﻘﻴﺪﺗﻲ ﻳﺎ ﻧﮋﺍﺩﻱﻳﺎﻣﺬﻫﺒﻲﺑﻮﺩ.ﺯﻳﺮﺍﻛﻪﻭﺍﻗﻌﻴﺘﻬﺎﭼﻨﻴﻦﻧﮕﺮﺍﻧﻴﻬﺎﻱﻭﺣﺸﺖ ﺑﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺗﻮﺟﻴﻪﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﺍﻣﺎ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﻟﺰﻭﻣﴼ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻧﻴﺴﺖ. ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺟﻬﺖ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺣﺮﻛﺖﻣﻲﻛﻨﺪ.
ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻣﻴﺎﻥ ﺗﺮﻙ ﻭ ﻛﺮﺩ، ﺟﻨﮓ ﻣﻴﺎﻥ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻋﺮﺏ، ﺟﻨﮓ ﻣﻴﺎﻥ ﻫﻨﺪﻭ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ، ﺟﻨﮓ ﻣﻴﺎﻥ ﻛﺎﺗﻮﻟﻴﻚ ﻭ ﭘﺮﻭﺗﺴﺘﺎﻥ، ﺟﻨﮓ ﻣﻴﺎﻥ ﺳﻔﻴﺪﭘﻮﺳﺖ ﻭ
ﺳﻴﺎﻫﭙﻮﺳﺖ ﻭ ﺟﻨﮕﻬﺎﻱ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﺩﺭ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺍﺳﺖ، ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﻣﻠﻤﻮﺱ ﺭﻭﺯﻣﺮﻩ. ﺍﻣﺎ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺗﺤﻤﻴﻞ ﻓﻜﺮ، ﺗﺤﻤﻴﻞ ﻋﻘﻴﺪﻩ، ﺗﺤﻤﻴﻞ ﻧﮋﺍﺩ، ﺗﺤﻤﻴﻞﻣﺬﻫﺐ ﻭ ﺗﺤﻤﻴﻞ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ. ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺗﺤﻤﻴﻞ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺧﺠﺎﻟﺖ ﺑﻜﺸﺪ. ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﺑﺨﻮﺍﻫﻢ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻳﺎ ﻣﺬﻫﺐ ﻳﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺗﺤﻤﻴﻞ ﻛﻨﻢ، ﻌﻨﻲﺍﺵ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻋﻘﻴﺪﺓ ﺗﻮ، ﺍﺯ ﻣﺬﻫﺐ ﺗﻮ، ﺍﺯ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻮ ﺩﺭ ﻭﺣﺸﺘﻢ ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻗﻮﻳﺘﺮ ﻭ ﻧﺎﻓﺬﺗﺮ ﻭ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺯ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻭ ﻣﺬﻫﺐ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺧﻮﺩ ﻳﺎﻓﺘﻪﺍﻡ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ: ﺟﻬﺎﻥﺑﻴﻨﻲ ﺳﺎﻟﻢ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﻭ ﺧﺎﻟﻲ ﺍﺯ ﺗﻌﺼﺐ ﺍﺣﻤﻘﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺣﻜﻢ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻨﮓ ﭼﺸﻤﻲ ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺣﻘﻴﺮ ﻭ ﻣﺒﺘﺬﻝ ﺧﻮﺩﻡ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺩﺍﺭﻡ ﻭ ﺑﮕﺬﺍﺭﻡ ﻫﺮﺁﻥﭼﻪ ﺑﺮﺣﻖ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺟﺎﻣﻌﺔ ﺍﻧﺴﺎﻧﻴﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺍﺻﻠﺢ، ﺑﻪ ﻫﺮﺁﻥ ﭼﻪ ﺑﺮﺣﻖ ﻧﻴﺴﺖ ﭘﻴﺮﻭﺯﺷﻮﺩ.
ﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮﻱ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﻱ
ﺗﺎ ﻫﻤﻴﻦﺟﺎ ﻫﻢ ﺑﻪﺭﻏﻢﻛﺎﺭﺷﻜﻨﻴﻬﺎﻱﺗﻌﺼﺐ ﻭﺟﻬﻞ،ﺟﺎﻣﻌﺔ ﺑﺸﺮﻱ ﻣﺠﻤﻮﻋﺔ ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺗﻌﺎﻃﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﺗﻤﺪﻥ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﻭ ﻣﻠﻴﺘﻬﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺣﺎﺻﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺧﺼﻤﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﻌﺼﺐﺁﻣﻴﺰ ﻭ ﺳﺘﻴﺰﻩﺟﻮﻳﻲ ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮕﻬﺎ ﻭ ﺗﻤﺪﻧﻬﺎﻱﺩﻳﮕﺮﭼﻴﺰﻱﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﻤﻲﺩﻫﺪﻭﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﻣﺮ ﻧﻤﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺗﺴﻠﻂ ﺣﻖ ﺳﻨﮓ ﺑﻴﻨﺪﺍﺯﺩ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻳﺎ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻛﻪ
ﺑﻜﻮﺷﺪ ﺑﺎ ﮔﺮﺯ ﻭ ﺑﺎﺭﻭﺕ ﺣﻘﺎﻧﻴﺘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻛﻨﺪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﺨﺴﺖ ﻣﺤﻜﻮﻡ ﺑﻪﺑﻲﺣﻘﻲ ﺍﺳﺖ. ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻳﺎ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺑﺎ ﺷﻴﻮﺓ ﺗﺤﻤﻴﻞ ﻭ ﺍﺧﺘﻨﺎﻕ ﻓﻘﻂ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺣﺘﻀﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯﻱﻃﻮﻻﻧﻲﺗﺮ ﻛﻨﺪ.
ﺑﻪﺍﻳﻦﺟﻬﺎﺕﺍﺳﺖﻛﻪﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮﻋﻤﻴﻘﴼ ﺑﻪ ﻳﻜﭙﺎﺭﭼﮕﻲ ﻭﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﻭ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﻋﻘﻴﺪﻩ، ﺁﺯﺍﺩﻱ ﺑﻴﺎﻥ، ﺁﺯﺍﺩﻱ ﻣﺬﻫﺐ، ﺁﺯﺍﺩﻱ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﻫﺮ
ﺁﺯﺍﺩﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻛﻞ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺷﻜﻞﻣﻲﮔﻴﺮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝﻣﺸﺮﻭﻁ ﺑﻪﻫﻴﭻﮔﻮﻧﻪ ﺍﻣﺎ ﻭ ﺍﮔﺮﻱ ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﻪﺧﺼﻮﺹ ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﻳﻦ ﺁﺯﺍﺩﻳﻬﺎ، ﻓﺮﻳﺒﻜﺎﺭﺍﻧﻪ ﺩﺭ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻪ ﺍﻗﻠﻴﺖ ﻭ ﺍﻛﺜﺮﻳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﭼﻬﺎﺭﭼﻮﺑﻬﺎﻱ ﻣﺬﻫﺒﻲ ﻳﺎ ﻗﻮﻣﻲ ﻣﻄﺮﺡ ﺑﺸﻮﺩ.
ﭘﺲ ﺑﻪ ﺳﺆﺍﻝ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﮔﺮﺩﻳﻢ! ﻭﻇﻴﻔﺔ ﺭﻭﺷﻨﻔﻜﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﻭﻇﻴﻔﺔ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ ﺍﺳﺖ. ﭼﻨﻴﻦ ﻳﺎ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺩﺭ ﻭﻇﻴﻔﺔ ﺑﻨﻴﺎﺩﻱ ﺍﻭ ﻛﻪ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺩﻧﻴﺎﻳﻲ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻋﺪﻝ ﻭ ﺧﺮﺩ ﺍﺳﺖ ﺗﻐﻴﻴﺮﻱ ﻧﻤﻲﺩﻫﺪ. ﺍﻗﺘﻀﺎﻱ ﺯﻣﺎﻥﻭﺷﺮﺍﻳﻂﺍﻟﺒﺘﻪﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪﺗﺎﻛﺘﻴﻜﻬﺎﻱﻣﺨﺘﻠﻔﻲﺭﺍ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻛﻨﺪﻛﻪ ﻫﺪﻑﺁﻥ ﺍﺟﺮﺍﻱﻭﻇﻴﻔﻪ ﺍﺳﺖﻭﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺁﻥ ﺑﺮﻃﺒﻖ ﺳﻠﻴﻘﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻈﺮﮔﺎﻫﻬﺎﺻﻮﺭﺕﻣﻲﮔﻴﺮﺩﻛﻪﻣﺒﺤﺚ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﺳﺖ.

نشريه ادبي و فرهنگي ندا