۱۳۸۷ اسفند ۲۵, یکشنبه

جشن ملي چهارشنبه سوري , سرخ و شاداب و آتشين

چار شنبه سوري يا چهارشنبه سوري, نزديك است و امسال باز در ميهن اسير يا در تبعيد و دور از وطن امّا با قلبي كه موطن خويش را در آن داشته وهمواره دوستش داريم, يكي از كهن ترين سنن و آداب و رسوم ملي و مردمي خود را با بر افروختن آتش جشن مي گيريم. سنتي ديرين كه به يك سنت ملي –مبارزاتي خلق محبوبمان عليه رژيم ضد ملي و ضد ميهني حاكم بر ميهن زيبا يمان ايران تبديل شده است .
آخرين چهارشنبه هر سال ايراني كه بعنوان”چهارشنبه سورى”نامگذاري شده, در ايران از هزاران سال پيش با جشن و مراسم ويژه ايي همراه بوده است. مراسم در آخرين سه شنبه شب سال با افروختن آتش و پريدن از روي آن، برگزار ميشود.در نوشته هاي برجاي مانده از دورانهاي قديم،از اين جشن ملي بوته سوزاني و پايكوبي در اطراف آن، بعنوان جشن سوري ياد شده است. گفته ميشود جشن سوري ( سوريك ) به قدمت نوروز است و مورخان آلماني معتقدند، قديمي تر از نوروز است و به تمامي آرين ها تعلق دارد.
برخي مبدأ ”چهارشنبه سوري” را به زماني كه زرتشت, گاهشمار جديدي خلق كرد و درآن با ايجاد سالهاي كبيسه,تاريخهاي گذشته را منظم نمود,مرتبط ميكنند.برخي ديگر قدمت چهارشنبه سوري را چندهزار سال پيشتر ميدانند.از آنجا كه درروزگار باستان آتش يكي از مهمترين عناصر كمكي انسان براي زندگي روزمره اش بوده,ايرانيان به آتش احترام زيادي ميگذاشتند و در جشنهاي خود آتش روشن ميكردند.
”چهارشنبه سوري”جشني است كه در آن روحية صفا و صميميت و شادي در بين مردم اوج ميگيرد. بعد از گسترش اسلام در ايران,اين سنت ملي همچنان طي 1400سال گذشته در بين مردم حفظ شده است.اما رژيم ارتجاعي و ضد ايراني آخوندي،همه ساله با برگزاري اين جشن ملي مخالفت ورزيده و به آزار وسركوب مردم و بخصوص جوانان بخاطر برگـزاري آن پرداخته است. امسال اما رژيم ضد بشري كه دربحران سرنگوني دست و پا مي‌زند، به شدت نگران روزهاي چهارشنبه سوري و شعله ورشدن آتش همبستگي ملي عليه حاكميتش مي باشد و بر ميزان تهديدها عليه جواناني که مي خواهند مراسم سنتي چهارشنبه سوري را برگزار کنند, افزوده است.سران ومهره هاي رسمي رژيم از مدتي قبل شروع به خط و نشان كشيدن و ممنوع اعلام كردن جشنهاي چهارشنبه سوري كرده اند. از بازكردن شعبه ويژه دردادسرا براي محكوم كردن دستگيرشدگان تا درنظرگرفتن سه ماه تا يك سال حبس و تا تهديد مجازاتهاي فراتر توسط دادستان رژيم درتهران و تا درخواست بودجه امنيتي براي مقابله با مردم و تا حرام شرعي معرفي كردن چهارشنبه سوري در روزنامه جمهوري ارگان ولي فقيه و ارسال بخشنامه به مدارس كشور براي جلوگيري از شركت دانش آموزان دربرنامه هاي چهارشنبه سوري و بالاخره اقدام بي سابقه احضار دستگيرشدگان سال گذشته و اخطار دادن و تعهد گرفتن از آنها و… ، اينها همه و همه نشاندهنده ترس بي سابقه رژيم از مراسم چهارشنبه سوري است. خامنه اي ولي فقيه ارتجاع در مورد چهارشنبه سوري مي گويد:« مستلزم ضرر و فساد زيادي است . از آن اجتناب شود علاوه بر اينكه هيچ مبناي شرعي ندارد.» يا آخوندجوادي عاملي مي گويد:« چهارشنبه‌سوري عادت‌زيان‌باري است كه در آداب اسلامي امثال آن وجود ندارد!»
با فرا رسيدن اين روز و آمادگي جوانان ميهن براي استقبال از فراخوان مقاومت و هر چه با شكوه برگزار كردن اين جشن كه نمادي از همبستگي ملي و نشاني از شعله هاي خشم مردم براي سوزاندن دودمان مرتجعين دين فروش و خون آشام است, آخوندها بدرستي تبديل اين سنت ملي به مبارزه اي شور انگيز و هدفمند براي سرنگونيشان از سوي مردم و جنبش مقاومت را درك و به وحشت و هراس و تدابير و اقدامات سركوبگرانه و عريان با برگزاري جشن چهارشنبه سوري افتاده اند كه عميقا مفهوم و قابل درك است. زيرا رژيم تضاد خود با مردم را كه بسيار عميق و انفجاري است و خواست مردم را كه در يك كلام سرنگوني تام و تمامش با همه جناح ها و دسته بنديهايش است به خوبي مي داند و بايد هم سراسيمه و وحشت زده به هر تشبثي متوصل شود. امّا, همراهي فرصت طلبانه با جنبش ملي-مبارزاتي چارشنبه سوري با شعارهاي انحرافي و خواسته هاي بسيار ناذل و مبتذل از جانب برخي مدعيان, براستي مُضر و بُنجل بودن خود اين مدعيان و خواسته هايشان را مي رساند و همچنانكه تاكنون جوانان و مردم ايران ثابت كردند چهارشنبه سوري روز مردم ايران، روزهمبستگي ملي عليه اين رژيم ضد بشري است و بايستي آن چنان آتشي عليه آخوندهاي آدمكش و جنايت پيشه برپا كرد كه ريش و ريشه نظام آخوندي را بسوزاند.”
قسمتي از اين نوشته وامي از نشريه فرياد است .