۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۱, چهارشنبه

راه حل صلح آميز براي كمپ اشرف

راه حل صلح‌آميز و دائمي براي کمپ اشرف در عراق- طرح هيات اعزامي پارلمان اروپا به عراق - مي ۲۰۱۱
سه‌شنبه، ۲۰ اردي‌بهشت ۱۳۹۰ / ۱۰ مي ۲۰۱۱
صبح امروز هيات رسمي اعزامي پارلمان اروپا به عراق، در يک کنفرانس مطبوعاتي در مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ، طرح خود را براي کمپ اشرف اعلام کرد. اين راه حل که توسط هيات اعزامي پارلمان اروپا به عراق، و گروه رابطه با عراق پارلمان اروپا به تصويب رسيده است، شب گذشته از سوي استرون استيونسون رييس هيات، براي رييس جمهور و وزراي خارجه و دفاع آمريکا، روسا و وزراي خارجه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا، رهبران کشورهاي عربي، دولت عراق و دبيرکل و مقامات ملل متحد ارسال شده است.

هيات اعزامي به عراق که کنفرانس مطبوعاتي امروز را برگزار کرد، نمايندگان بزرگترين گروههاي پارلماني، شامل گروه احزاب مردم اروپا، گروه سوسياليست، گروه ليبرالها و گروه محافظه کاران را در بر ميگيرد.

مقدمه
پارلمان اروپا در ۲۴ آوريل ۲۰۰۹ و ۲۵ نوامبر ۲۰۱۰ دو قطعنامه در باره کمپ اشرف به تصويب رسانده است که در آن حقوق ساکنان اشرف را مطابق پيمانهاي بين‌المللي و ازجمله کنوانسيون چهارم ژنو به رسميت شناخته است. بعلاوه در قطعنامه‌ مورخ ۱۲ ژوئيه ۲۰۰۷ (پاراگراف ۷) و ۴ سپتامبر ۲۰۰۸ (پاراگراف K و پاراگراف ۹) حقوق ساکنان اشرف و ضرورت يک راه حل صلح‌آميز و دائمي مورد تاکيد قرار گرفته است.
چهار قطعنامه فوق توسط پارلمان اروپا تصويب و براي مقامات عراق و ايالات متحده آمريکا و سازمان ملل ارسال شدند.
در نتيجه اين قعطنامه‌ها، مسئله اشرف در دستور کار هيات رسمي پارلمان اروپا در ديدارش از عراق از ۲۶ تا ۲۹ آوريل قرار گرفت. دولت عراق از دادن اجازه بازديد هيات از اشرف خودداري کرد.
ضرب‌ الاجل داده شده به ساکنان براي ترک اشرف تا پايان سال ۲۰۱۱ اگر چنانچه توام با حسن نيت و شرايط تضمين شده توسط اتحاديه اروپا، آمريکا و سازمان ملل نگردد، نه تنها يک راه حل صلح‌آميز براي اين بحران را از بين مي‌برد بلکه مي‌تواند زمينه‌ساز خونريزي ديگري بشود.
پيش‌شرط هرگونه مذاکره
شرايط زير به منظور شروع مذاکرات براي يک راه حل درازمدت بايستي تامين شود:
۱. خروج نيروهاي عراقي از داخل اشرف
۲. پايان محاصره اشرف (شامل برداشتن ممنوعيت دسترسي به خبرنگاران، گروههاي پارلماني، وکلا و اعضاي خانواده‌هاي ساکنان)
۳. دسترسي فوري ساکنان بخصوص مجروحان به خدمات پزشکي در بيمارستانهاي عمومي و کلينکهاي خصوصي عراق به هزينه خود آنها
۴. يک تحقيق مستقل توسط هياتي از حقوق‌دانان درباره وقايع ۸ آوريل ۲۰۱۱ که در حين آن ۳۵ تن از ساکنان کشته و صدها تن مجروح شدند
۵. بازگرداندن تمامي اموال ضبط شده در ۸ آوريل به ساکنان اشرف

براي ديدن فيلم اينجا را کليک کنيد

راه حل:
۱. هيات در عين برسميت شناختن حقوق ساکنان اشرف طبق قوانين و کنوانسيونهاي بين‌المللي انتقال محتمل ساکنان در کشورهاي ديگر مانند ايالات متحده آمريکا، کانادا، کشورهاي عضو اتحاديه اروپا، سوئيس، نروژ و استراليا را به عنوان راه حل درازمدت اين بحران پيشنهاد مي‌کند.
۲. اين راه حل بايستي بدون استثناء و به‌طور جامع شامل تمامي ساکنان بشود
۳. موضوع داراييها و اموال ساکنان اشرف و سازمان مجاهدين خلق ايران در داخل عراق در مذاکرات تعيين مي‌شود. و بايد به يک توافق درباره پرداخت غرامت به ساکنان اشرف رسيد.
۴. از روز آغاز مذاکرات براي يک راه حل جامع تا زمان انتقال تمامي ساکنان به کشورهاي سوم به عنوان «دوران گذار» شناخته خواهد شد. در اين مرحله مسائل زير بايستي به دقت رعايت گردد تا راه حل به شکست نيانجامد:
الف. مقامات عراقي بايد متعهد شوند که به تمامي تحريکات قضايي و محدوديتها عليه اشرف پايان دهند و به حقوق ساکنان را طبق قانون بشردوستانه بين‌المللي احترام بگذارد
ب. سازمان ملل و ايالات متحده آمريکا بايد حفاظت اشرف را تضمين کنند
ج. طرفين از هرگونه تبليغات و اهانت و اتهامي عليه يکديگر در طول دوران انتقال بطور کامل خودداري کنند
۵. يک کميته هماهنگي و اجرا به منظور اجراي راه حل جامع تشکيل ميشود که شامل نمايندگاني از بارونس اشتون، ايالات متحده، سازمان ملل، پارلمان اروپا، دولت عراق، سازمان مجاهدين خلق ايران (نماينده ساکنان اشرف) و شوراي ملي مقاومت ايران خواهد بود.
۶. هيات به اين منظور از ايالات متحده آمريکا، اتحاديه اروپا، سازمان ملل، دولت و پارلمان عراق، جامعه عرب، ساکنان اشرف، سازمان مجاهدين خلق ايران و شوراي ملي مقاومت ايران مي‌خواهد که اين راه حل را حمايت کرده و امکانات لازم را در اين جهت فراهم کنند.
در کنفرانس استراسبورگ علاوه بر آقاي استرون استيونسون، رييس هيات، آقايان ماريو مائورو گزارشگر عراق پارلمان اروپا، اتارد مونتالتو و کاشين شرکت داشتند و سخناني ايراد کردند.
آقاي استيونسون ضمن گزارش مختصري از سفر هيات به عراق گفت با همه مقامات ارشد عراق جز نوري مالکي که در سفر کره جنوبي بود ملاقات کرديم. يک نگراني اساسي در عراق اينست که توافق اربيل و دولت مشارکت ملي عملا تشکيل نشده است، سه وزير کليدي منصوب نشده اند و شوراي سياستهاي استراتژيک تشکيل نشده و عملا قدرت بطور انحصاري در دست مالکي متمرکز شده و وضعيت امنيتي همچنان بحراني است.
آقاي استيونسون گفت موضوع مهمي که در همه ملاقاتهاي ما مطرح شد، مساله اشرف بود. ما چند روز پس از کشتار ۸ آوريل به عراق رفتيم. ۳۵ تن کشته شدند صدها تن زخمي شدند، بخشي از اشرف اشغال شده است. چون مزار در دست نيروهاي عراقي است هنوز اجازه نداده اند پيکرهاي ۳۵ شهيد به خاک سپرده شود. ما در همه ملاقاتها بشدت از اين کشتار انتقاد کرديم. اين يک توهين به پارلمان اروپا بود چرا که پارلمان اروپا دو قطعنامه قوي صادر کرده است که خواستار عدم خشونت عليه اشرف بوده است.
ما از وزير خارجه زيباري خواستيم که بگذارد از اشرف بازديد کنيم، او قاطعانه رد کرد و به وضوح جواب داد که اين غير ممکن است و قابل طرح نيست. چيزي که باعث تاسف است.
آقاي استيونسون سپس به راه حل پيشنهادي هيات اعزامي به عراق که مورد تصويب گروه رابطه با عراق پارلمان نيز قرار گرفته است اشاره کرد و گفت من به درخواست ادملکرت به پاريس رفتم و ۵ ساعت با خانم رجوي رييس جمهور برگزيده مقاومت ايران و نمايندگان ساکنان اشرف گفتگو کردم، ساکنان اشرف البته اکراه دارند که از اشرف که بيش از دو دهه است در آن مستقر هستند، جدا شوند.
البته من در عراق تاکيد کردم و در اينجا هم مجددا تاکيد ميکنم که اين گفتگو ها شروع نخواهد شد، مگر اينکه پيش شرطهاي ما بر آورده شود. ما بدون تحقق اين پيش شرطها با دولت عراق گفتگو نخواهيم کرد:
- نيروهاي عراقي از اشرف خارج شوند
- مجروحان دسترسي آزادانه به خدمات پزشکي داشته باشند
- محاصره دوساله لغو شود
آقاي استيونسون با اشاره به تهديدات مستمر مقامات عراقي عليه ساکنان اشرف گفت اين آخرين فرصت است که ما بايد تلاشهايمان را براي جلوگيري از يک خونريزي ديگر متمرکز کنيم.
آقاي مائورو گزارشگر عراق پارلمان اروپا در اين کنفرانس ضمن تاييد سخنان آقاي استيونسون گفت ما در مورد اشرف نگران هستيم، اين يک موضوع انساني است و اتحاديه اروپا بايد بتواند در اين موضوع دخالت کند و الا امنيت ساکنان اشرف به خطر مي افتد.
آقاي کاشين نماينده ديگر پارلمان اروپا نيز در سخنان خود للهبر اهميت شروع تحقيقات مستقل، رسيدگيهاي پزشکي و بازگشت اشرف به وضعيت نرمال تاکيد کرد تا رسيدن به يک راه حل دراز مدت امکان پذير شود.