۱۳۸۸ اردیبهشت ۴, جمعه

قعطنامه مهم پارلمان اروپا در باره تضمين حفاظت اشرف و حقوق اشرفيان

پارلمان اروپا در اجلاس رسمى خود در استراسبورگ قطعنامه فوقالعاده مهمى درباره تضمين حفاظت اشرف،ممنوعيت هرگونه جابجايى ساكنان اشرف و تضمين كليه حقوق آنان طبق كنوانسيون چهارم ژنو وكنوانسيون پناهندگى 1951تصويب كرد.
قطعنامه درپىيك بحث فشرده پارلمانى با 284 رأى مثبت در برابر42رأى منفى به تصويب رسيد.
درجريان تصويب اين قطعنامه دكترآلخوويدالكوادراس نايب رئيس پارلمان اروپا در رأس گروهى ازنمايندگان پارلمان اروپا ازكشورها وگروههاى مختلف پارلمانى كه به شهر اشرفسفركرده بودند، به گواهى دادن پيرامون حقايقى كه در اشرف ديده بودند، برخاستند و جانانه و قاطعانه به دفاع از حقوق ساكنان اشرف و مردم و مقاومت ايران قيام كردند و درظهر روز24آوريل چهارم ارديبهشت، دقيقا همزمان با ساعت و روز شهادت دكتركاظم رجوى شهيد بزرگ حقوقبشر در ژنو، صحنه اى تاريخى را دردفاع ازعدالت و مقاومت و حقوق بشر وحق آزاديخواهى مردم ايران رقم زدند.
رژيم آخوندى درجريان تصويب اين قطعنامه با تمام قوا و با طرح و برنامه و تبصره هايى كه به گفته پائولو كازاكا از سوى اين رژيم القاء شده بود، درصدد بود قطعنامه را عليه اشرف و مقاومت ايران تغيير جهت بدهد يا دست كم آن را مخدوش كند و از تاثير بيندازد. اما آراى قاطع نمايندگان پارلمان اروپا، اين تبصرهها را، يك به يك، در 7 نوبت رأى گيرى رد نمود و با شكست فاحش توطئه رژيم آخوندى، اشرف و مردم ايران به پيروزى مضاعف دست يافتند.
متن قطعنامه مصوب پارلمان اروپا كه با 284رأى مثبت در اجلاسيه رسمى استراسبورگ به تصويب رسيد .
پارلمان اروپا24-- آوريل- 2009
قطعنامه مشترك متعاقب ماده قانوني 115 از مقررات پروسدوري در مورد وضعيت انساني ساكنان قرارگاه اشرف
- با توجه به كنوانسيونهاي ژنو و بطور خاص ماده27 كنوانسيون چهارم ژنو در مورد موقعيت حقوقي افراد حفاظت شده,
- با توجه به كنوانسيون ژنو 1951 مربوط به موقعيت پناهندگي و پروتكل الحاقي 1967,
- با توجه به توافق نامه موقعيت نيروها (سوفا) كه بين دولتهاي آمريكا و عراق در نوامبر2008 به امضا رسيده است,
- با توجه به قطعنامه هاي خود در تاريخ 12 ژوئيه 2007 و 4 سپتامبر 2008 از جمله اينكه اشاراتي شده است كه ساكنان قرارگاه اشرف از موقعيت حقوقي افراد حفاظت شده تحت كنوانسيون چهارم ژنو برخوردار هستند,
- با توجه به ماده قانوني شماره115 از قوانين پروسدوري,
الف- در حاليكه قرارگاه اشرف در شمال عراق در طي دهه1980 بعنوان محل اقامت اعضاي گروه اپوزيسيون سازمان مجاهدين خلق ايران تشكيل شده است,
ب- در حاليكه در سال2003 نيروهاي آمريكايي در عراق ساكنان اشرف را خلع سلاح كردند و به آنها حفاظت دادند ضمن اينكه بعنوان “افراد حفاظت شده” تحت كنوانسيونهاي ژنو نامگذاري شدند,
پ- در حاليكه كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل در نامه مورخ 15 اكتبر 2008 از دولت عراق مصرا خواستار حفاظت ساكنان اشرف از اخراج اجباري, اخراج يا بازگردانيدن آنان كه ناقض اصل نان رفولمان ميباشد و خويشتنداري از هر اقدامي كه جان و امنيت آنان را به خطر مياندازد, شده بود,
ت- در حاليكه بعد از توافقنامه سوفا بين آمريكا و عراق قرارگاه اشرف به كنترل نيروهاي امنيتي عراقي از اول ژانويه2009 بازگشته است ,
ث- در حاليكه مطابق اظهارات اخيري كه گفته مي شود مشاور امنيت ملي عراق نموده و بر آن اساس مقامات قصد دارند به تدريج ادامه حضور ساكنان قرارگاه اشرف را “غيرقابل تحمل” كنند و در حاليكه گفته مي شود او همچنين به اخراج/ استرداد و/يا جابجايي اجباري آنها در داخل عراق اشاره كرده است,
1- از نخست وزير عراق مصرا ميخواهد تا تضمين كند كه هيچ اقدامي توسط مقامات عراقي صورت نگيرد كه حقوق بشر ساكنان قرارگاه اشرف را نقض كند و همچنين مقاصد دولت را نسبت به آنان روشن سازد. از مقامات عراقي ميخواهد كه از جان و تماميت فيزيكي و رواني ساكنان قرارگاه اشرف حفاظت كند و با آنها طبق تعهدات تحت كنوانسيونهاي ژنو رفتار كند و بخصوص آنها را به طور اجباري جابجا, ديپورت يا اخراج نكند كه ناقض اصل نان رفولمان ميباشد.
2- با احترام به تمايل فردي هر كس كه در قرارگاه اشرف زندگي مي كند درباره آينده خود, معتقد است كه كساني كه در قرارگاه اشرف زندگي مي كنند و ديگر ايرانياني كه اكنون در عراق سكونت دارند و ايران را به دلايل سياسي ترك كرده اند در صورت بازگشت غير داوطلبانه به ايران با ريسك جدي نقض حقوق بشر روبه رو هستند، و تأكيد مي كند كه هيچ شخصي نبايد به طور مستقيم يا غير مستقيم به وضعيتي برگردانده شود كه مي تواند در معرض تهديد شكنجه قرار گيرد و يا با نقض ساير حقوق مواجه گردد,
3- از دولت عراق مي خواهد كه موقعيت قانوني ساكنان قرارگاه اشرف را كه «افراد حفاظت شده» تحت كنوانسيونهاي ژنو مي باشند محترم شمارد و از هرگونه اقدامي كه زندگي يا امنيت آنها را به خطر مي اندازد خودداري نمايد به طور مشخص دسترسي كامل به غذا, آب, رسيدگيها و امكانات پزشكي, سوخت, اعضاي خانواده و سازمانهاي بشردوستانه بين المللي,
4- از شورا و كميسيون و كشورهاي عضو مي خواهد كه همراه با دولتهاي عراق و آمريكا و كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل و كميته بين المللي صليب سرخ در جهت يافتن موقعيت قانوني دراز مدت كه براي قرارگاه اشرف و ساكنان آن رضايتبخش باشد، كار كنند.
5- رئيس خود را موظف مي كند كه اين قطعنامه را به شورا, كميسيون, دولتها و پارلمانهاي كشورهاي عضو, كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل و كميته بين المللي صليب سرخ, دولت ايالات متحده و دولتها و پارلمانهاي عراق. [اشتباه از خود متن است كه نوشته است دولتها و پارلمانها-م] ارائه نمايد.
گفتگوها در پارلمان اروپا / ويدال كوادراس تلويزيون پارلمان اروپا ، 24 آوريل
- آلخو ويدال كوادراس: همكاران عزيز.صبح امروزما به يك طرح پيشنهادي (موشِن)مشترك براي يك قطعنامه راجع به وضعيت كمپ پناهجويان اشرف در عراق رأي داديم كه از طرف 4 گروه سياسي به امضارسيد.تعداد 3500 ايراني شامل مردان و زنان ، اعضاي اپوزيسيون دموكراتيك رژيم بنيادگراي ايران در آنجا زندگي مي‌كنند كه بطور كامل بي‌دفاع هستند. در هفته‌هاي اخير آنها ازطرف جناح حكومت عراق كه مورد نفوذ رژيم ايران است تحت فشار و اذيت و آزار بوده‌اند و احتمال زياد هست كه در هر لحظه يك تراژدي ممكن است پيش بيايد كه ممكن است موازي همان باشد كه ما در گذشته‌ي نه چندان دور در بالكانز [كشورهاي بالكان] مشاهده كرديم.
ما همگي، صِربرِنيكا را به ياد داريم و شكي ندارم كه هيچ عضوي در اين مجلس، خواهان ديدن يك صربرنيكاي دوم نيست.پيشنهاد ما براي اين قطعنامه، فراخواني است براي هشدار به افكار عمومي در سراسر جهان قبل از اينكه فاجعه‌يي اتفاق افتد. متأسفانه برخي همكارانِ ما اصلاحيه‌هايي را ارائه كرده‌اند كه ممكن است خطرات براي ساكنين كمپ اشرف را افزايش بدهد و زمينه را براي رژيم ايران و عناصر وابسته‌اش در عراق فراهم كند تا عليه آنها دست به كشتار بزنند.
من اخيراً خودم از اين كمپ بازديد كرده‌ام و به شما اطمينان مي‌دهم كه ادعاهايي كه در اين اصلاحيه طرح شده‌اند مطلقاً بي‌اساس هستند. افرادي كه در اشرف هستند همه، داوطلبانه در آنجا حضور دارند و آنها آزاد هستند هرگاه بخواهند اشرف را ترك كنند و آنها بهترين روابط را با مردم محلي عراق دارند .هدف از اين طرح پيشنهاديِ ما، حفاظت از اين افراد مي‌باشد.
كسي نمي‌داند كه اگر اين اصلاحيه‌ها تصويب شوند نتيجه اين طرح پيشنهادي ، دقيقاً عكسِ آن خواهد بود. همكاران من، اين يك مقوله سياسي نيست و كاملاً انساني است و واقعاً اورژانس است. من از شما تقاضا مي‌كنم كه عليه تمامي اين اصلاحيه‌ها كه نسبت به اين طرح پيشنهادي مشترك، داده شده كه مورد حمايت اين 4 گروه است رأي بدهيد و از اين پيش نويس حمايت كنيد .چرا كه از طرف اين چهار گروه مورد توافق است كه مواضع سياسي متفاوتي دارند. جانهاي بسياري افراد بيگناه و بي‌زيان، بسته به رأي شما دارد. خواهش مي‌كنم آنها را تنها نگذاريد.
اتحاديه اروپا مؤكدانه از عراق خواست تا گروه ايراني را اخراج نكند
خبرگزاري آسوشيتد‌پرس، 24 آوريل - بروكسل
- پارلمان اروپا از مقامات عراقي خواست تا اعضاي يك گروه اپوزيسيون ايراني را به اجبار از عراق ديپورت نكند. طي يك قطعنامه،‌ مجمعِ ئي.يو[پارلمان اروپا] از نوري مالكي نخست‌وزير عراق خواست تا تضمين كند كه هيچ اقدامي كه حقوق 3500 نفر از ساكنين اين كمپ در شمال بغداد را نقض كند صورت نمي‌گيرد. دولت عراق خواسته است اين گروه، معروف به سازمان مجاهدين خلق ايران، از اين كشور، اخراج شود تا بتواند روابط خود به تهران را بهبود بخشد. اين گروه توسط ايران يك گروه تروريستي در نظر گرفته مي‌شود. بنا به قطعنامه‌يي كه روز جمعه به تصويب رسيد؛ تبعيديان ايراني در عراق بايد مجاز شوند كه در اين كمپ بمانند زيرا كه آنها در صورت بازگشت به ايران با احتمال بدرفتاري و شكنجه مواجه هستند. در اين قطعنامه هم‌چنين آمده است كه اقدامي كه براي محاصره اين كمپ توسط عراق هست، بايستي لغو گردد.
ابتكار نمايندگان مجلس آلمان براى تضمين حفاظت و حقوق ساكنان اشرف
نمايندگان مجلس آلمان با صدور بيانيه اى از دولت اين كشور خواستند براى تضمين حفاظت ساكنان اشرف و لغو محاصره و همه محدوديتهاى غيرقانونى عليه آنان مداخله كند و در اين رابطه به طور مؤثر در اتحاديه اروپا فعال شود.نمايندگان مجلس آلمان در بيانيه خود كه در يك كنفرانس مطبوعاتى در برلين اعلام شد تصريح كردند: دولت آلمان بايد از طريق اتحاديه اروپا از دولت عراق بخواهد از هرگونه جابه‌جايى اجبارى ساكنان اشرف در عراق يا اخراج آنها خوددارى كند، حقوق آنان را به عنوان افراد حفاظت شده تحت كنوانسيون چهارم ژنو، حقوق انسان دوستانه بين المللى، حقوق بين المللى و اصل نانرفولمان برسميت بشناسد و امنيت قضايى آنها را تأمين نمايد.
اتحاديه اروپا هم‌چنين از دولت آمريكا بخواهد حفاظت ساكنان اشرف را در عراق تضمين نمايد.
پارلمانترهاى آلمانى از احزاب دموكرات مسيحى، سوسيال دموكرات و حزب چپ در بيانيه خودبا عنوان: «ابتكار نمايندگان مجلس آلمان براى تضمين حفاظت و حقوق ساكنان شهر اشرف
- ممانعت از يك فاجعه انسانى ”اعلام كردند: عفو بينالملل (بيانيه 28 اوت 2008)، پارلمان اروپا (قطعنامه 4سپتامبر 2008)، شوراى اروپا (بيانيه مكتوب 2اكتبر 2008 و اطلاعيه 14آوريل 2009) و فدراسيون بين المللى حقوق بشر (18مارس 2009) , از تهديداتى كه متوجه 3500پناهنده سياسى ايرانى - شامل يك هزار زن - در كمپ اشرف، عراق مستقر هستند و افراد حفاظت شده تحت كنوانسيون چهارم ژنو مىباشند ابراز نگرانى كرده اند.
ارگانهاى ذيربط بين المللى و مقامهاى آمريكايى اصل عدم بازگشت اجبارى و اصل تامين حفاظت مطابق قوانين انساندوستانه بين المللى و حقوق بين الملل را در مورد ساكنان اشرف تاييد كرده اند. بيانيه نمايندگان مجلس آلمان افزودند: به دنبال انتقال حفاظت اشرف از نيروهاى چند مليتى تحت فرماندهى آمريكا به نيروهاى عراقى فشار رژيم ايران بر دولت عراق براى سركوب يا استرداد اعضاى مجاهدين خلق ايران در اشرف افزايش يافته است. اين پناهندگان در صورت انتقال به ايران در معرض شكنجه و تيرباران قرار خواهند گرفت.
خامنه اى رهبر رژيم ايران در 28فوريه خطاب به رئيس جمهور عراق گفت «توافق دوجانبه براى اخراج مجاهدين از عراق بايد عملى شود و ما در انتظار تحقق آن هستيم». اظهارات خامنه اى و در همين راستا اظهارات شمارى از مقامهاى عراقى مبنى بر استرداد، اخراج، جابجايى اجبارى يا محاكمه فورى ساكنان اشرف و فراخوان به بستن اين كمپ مىتواند به يك فاجعه انسانى منجر شود و عوارض بسيار وحشتناكى به بار آورد.
امضا كنندگان بيانيه نمايندگان مجلس آلمان عبارتند از: اينگريد هولتس هوتر (رئيس كميته آلمانى براى ايران آزاد),آنتيه بلومنتال (نماينده مجلس فدرال آلمان از دموكرات مسيحى),آنته هوبينگر (نماينده مجلس فدرال آلمان از دموكرات مسيحى),هرمان يوزف شارف (نماينده مجلس فدرال آلمان از دموكرات مسيحى),هاينتس اشميت (نماينده مجلس فدرال آلمان از حزب سوسيال دموكرات),فولكر اشنايدر (نماينده مجلس فدرال آلمان از حزب چپ),دكتر گابريله هيلر (نماينده مجلس برلين از حزب چپ),فرانكهامر (نماينده مجلس براندنبورگ از حزب چپ)
دريك كنفرانس مطبوعاتى كه از سوى كميته آلمانى همبستگى براى ايران آزاد برگزار شد، نمايندگان شركت كننده اعلام كردند يك فعاليت جدى براى به كارگيرى افكار عمومى عليه وقوع يك فاجعه انسانى در شهر اشرف را آغاز كردهاندهرمان يوزف شارف نماينده مجلس فدرال آلمان گفت: من و همكارانم از طرف گروه بزرگترى در مجلس فدرال از فراكسيون دموكرات مسيحى و سوسيال مسيحى كه در مورد شهر اشرف بسيار نگرانند در اين كنفرانس شركت كرده‌ايم. ما كارزار پيروزمندى را به همراه بيش از دو هزار نماينده مجلس در سراسر اروپا همراه با حقوقدانان برجسته براى حذف نام مجاهدين از ليست تروريستى انجام داديم. وى ضمن ابراز نگرانى از فشارهاى بى‌سابقه هفته‌هاى اخير عليه ساكنان اشرف، تأكيد نمود كه هيچگونه جابه‌جايى اجبارى در داخل عراق در مورد ساكنان شهر اشرف قابل قبول نيست و نقض كنوانسيونهاى بين‌المللى است.
فولكر اشنايدر نماينده مجلس فدرال آلمان از حزب چپ با يادآورى تعهدهاى اروپا نسبت به پرنسيپهاى حقوقبشر و حمايت از يك ايران آزاد، ضرورت مقابله با بنيادگرايى به مثابه تهديد همه جهان و مشخصاً اروپا، تعهد اروپا به حمايت از صلح خاورميانه، تعهد به حمايت از حكومت قانون و دموكراسى در عراق و ضرورت حمايت از نيروهاى دموكراتيك در اين كشور. تأكيد كرد كه حمايت اروپا از شهر اشرف لازمه انجام اين تعهدهاى از جانب اروپاست. فولكر اشنايدر نماينده مجلس فدرال آلمان از اين كه از سفر هيأت نمايندگان پارلمان آلمان و اتحاديه اروپا و ساير كشورها به شهر اشرف ممانعت شده، ابراز تأسف كرد.
خانم آنته هوبينگر نماينده مجلس فدرال آلمان در سخنان خود بهطور خاص موقعيت زنان شهر اشرف را شايان توجه دانست و گفت: زنان اشرف تضمين واقعى براى يك ايران دموكرات و آينده جامعه خود هستند. وى با اشاره به تهديد موفقالربيعى مشاور امنيتى دولت عراق مبنى بر استرداد زنان مجاهد شهر اشرف گفت: اين دقيقاً همان چيزى است كه ملاها در تهران مى‌خواهند. اين اظهارات نتيجه‌يى جز نقض حقوقبشر و نقض كنوانسيونهاى ژنو و مخصوصاً قطعنامه 1325 شوراى امنيت ملل متحد ندارد.خانم دكتر گابريله هيلر عضو مجلس نمايندگان برلين درسخنان خود بر لزوم حمايت از حقوق ساكنان شهر اشرف تأكيد كرد و با ابراز خوشوقتى از تلاشهاى فعالانه‌يى كه در پارلمان اروپا براى حمايت از شهر اشرف بهعمل مى‌آيد، گفت: ما بايد همه كوشش خود را براى اشرف و تضمين حقوق ساكنانش بهكار ببريم.
دركنفرانس مطبوعاتى برلين خانم هولتزهوتر رئيس كميته آلمانى همبستگى براى ايران آزاد گفت: رژيم ايران به شايعه پراكنى و دروغ درباره شهر اشرف دست مى‌زند، با پول افرادى را مى‌خرد تا ادعاهاى دروغ را مطرح كنند. همكاران من در پارلمان فدرال آلمان به خوبى تجربه كرده‌اند كه با همين روشها چقدر تلاش كردند كه ما را نسبت به مقاومت ايران بدبين كنند. وى افزود: «هيچ كس نمى‌تواند دست به انتقال اشرفها بزند. آن‌جا خانه آنهاست و آنها قصد دارند در اشرف بمانند. مجاهدين يك بار با دادن قربانيان بسيار مجبور به ترك وطن شده‌اند و حالا به آنها مى‌گويند بايد اين جا را ترك كنيد و به صحرا يا به ايران برگرديد.
خانم هوتر گفت: اين بى‌شرمى است كه كسى بخواهد آنها را جا بهجا كند.كريستيان سيمرمن از مدافعان سرشناس حقوقبشر در آلمان نيز گفت: ما در اين جا گرد آمده‌ايم كه از وقوع يك فاجعه انسانى در اشرف جلوگيرى كنيم. ما توانستيم نام سازمان مجاهدين خلق ايران را از ليست سياه اروپا حذف كنيم. به همين خاطر فشار روى اشرف افزايش يافته است. اين فشارها از ايران مى‌آيد. خامنه‌اى در ديدار با رئيس جمهور عراق مستقيماً براى بستن هر چه سريعتر اشرف دستور داد. اين امر نشان‌دهنده ارزش و جايگاه اشرف و اهميت آن براى رژيم ايران است. و براى ما حاميان اشرف بسيار مهم است كه آن را تقويت كنيم. وى ممانعت هاى به عمل آمده عليه ورود فعالان حقوقب شر به اشرف را تقبيح كرد و اعلام كرد: ما فعالان حقوقب شر به جد خواستار بازديد از شهر اشرف هستيم.
در كنفرانس مطبوعاتى برلين خانم زهرا رفيعى مادر يكى از مجاهدان آزادى در شهر اشرف شركت داشتت وى مسئوليت دولت آلمان و جامعه جهانى را براى مقابله با اعمال فشارهاى رژيم خون آشام آخوندى و تضمين حقوق ساكنان اشرف يادآورى كرد و از جامعه بين المللى خواست براى شكستن محاصره اشرف و ممانعت ازيك فاجعه انسانى اقدام كنند. اين مادرمجاهد با اشاره به حضور فرزند و ديگربستگانش در شهر اشرف، گفت: من نه به عنوان مادر آنها، بلكه به نمايندگى از سوى مردم سركوب شده ميهنمان صحبت مى‌كنم و خواستار تضمين حقوق و حفاظت ساكنان اشرف هستم. اشرف فقط خانه و كاشانه 3500 عضو مجاهدين نيست، بلكه هفتاد ميليون ايرانى به آن چشم دوخته‌اند.
اين پيروزي بر اشرفيان قهرمان مبارك باد.