۱۳۸۸ مرداد ۳۱, شنبه

سرمقاله نيويورك تايمز, 22 اوت 2009

- طي نامه‌يي به يك پارلمانتر بريتانيا در ماه گذشته، يك مقام ارشد وزارت‌خارجه تأكيد كرد كه آمريكا بيشترين تلاش خود را مي‌كند تا با 3400 نفر تبعيديان ايراني كه در كمپ اشرف در شرق عراق، بطور انساني رفتار شود. دو هفته بعد از اين، در درگيري بين تبعيديان و پليس عراق 11 نفر از اين ايرانيان كشته شدند و 36 نفر هم توسط نيروهاي عراق بازداشت گرديدند. نيروهاي آمريكا از اين كمپ از سال 2003 حفاظت كرده بودند اما اخيراً اين مسئوليت را به نيروهاي عراقي واگذار كردند.
بغداد وعده داد كه اين تبعيديان حفاظت خواهند شد. هيچ سندي رسمي معتبري از وقايعي كه پيش آمده نيست. اما بنظر نمي‌رسد كه به اين وعده‌ها عمل شده باشد.دولت عراق ادعا كرده كه وقتي نيروهاي عراقي وارد اين كمپ شدند تا ظاهراً يك ايستگاه پليس داير كنند، تبعيديان سنگ و كوكتل پرتاب كرده‌اند. تبعيديان فيلمهاي نيروهاي عراقي را پخش كرده‌اند كه نشان مي‌دهد مشغول ضرب و شتم ساكنان كمپ هستند و آنها را با چماقها كتك مي‌زنند و با خودروها زير مي‌گيرند.

پاسخ دولت آمريكا ضعيف بوده است. مقامات[آمريكا]، گفتند آنها به عراق فشار وارد مي‌كنند تا به وعده‌هايش عمل كند اما هرقدر كه بتوانند زيرا كه درحال حاضر عراق، مسئوليت را برعهده دارد. ساكنان اين كمپ؛ اعضاي مجاهدين خلق ايران(ام.ئي.كا) هستند كه متعهد به سرنگوني حكومت تهران مي‌باشد. صدام حسين طي جنگ ايران و عراق از آنها در عراق استقبال كرد و از آن زمان اينها در كمپ اشرف اقامت داشته‌اند. دولتِ عمدتاً شيعيِ عراق اكنون روابط خوبي با ايران دارد و علاقه‌و انگيزه‌يي نسبت به ام.ئي.كا ندارد.

آمريكايي‌ها در بهترين حالت دوپهلو هستند. اين گروه كه برخي آن را يك سكت مي‌بينند در ليست تروريستي آمريكا قراردارد بخاطر اينكه؛ در گذشته‌ي دور عليه آمريكا و اخيراً عمدتاً عليه ايران حملاتي انجام داده است. در سال 2004 آمريكا كه در صدد بود عراق را تثبيت كند به ساكنان اين كمپ، بعد از اينكه تروريزم را كنار گذاشتند و سلاحهاي خود را تحويل دادند، تحت كنوانسيون چهارم ژنو، استاتوي اشخاص حفاظت‌شده داد.

ساكنان اشرف مي‌گويند واشِنگتن اكنون اين تعهد را زيرپا گذاشته است. آنها يك شكايت مشروع دارند اما ام.ئي.كا هيچ تلاشي جهت كاهش تنشها با عراق نكرده است.ايالات متحده نبايد كنترل اشرف را از سر بگيرد اما بايد به نوري مالكي نخست‌وزير عراق هشدار بدهد كه از اين پس بيش از پيش چگونگي رفتار با اين تبعيديان را مانيتور خواهد كرد.

دولت عراق بايد بطور رسمي آنها كه دستگير شده‌اند را متهم كند و آنها را منصفانه محاكمه نمايد و براي جلوگيري از تكرار خونريزيِ ماه گذشته، گامهايي بردارد. اگر عراق مصمم به بستن اين كمپ است، واشنگتن، بغداد و ملل‌متحد بايستي پروسه‌يي را براي اينكار ايجاد كنند.

ساكنانِ اين كمپ بخاطر اينكه اين گروه، نامگذاريِ تروريستي شده، از جابجايي به بسياري از كشورهاي ثالث منع شده‌اند. يافتن يك راه‌حل، ساده نخواهد بود اما هيچيك از اين تبعيديان نبايد به‌زور و اجبار به ايران بازگردانده شوند.